16 persones amb malalties reumàtiques han completat el repte després de set mesos de preparació física, seguiment mèdic i acompanyament professional
La iniciativa, impulsada per la Societat Catalana de Reumatologia (SCR) i Lliga Reumatològica Catalana (Reu+), vol demostrar que l’activitat física, l’exposició a la natura i el suport comunitari millora la qualitat de vida dels pacients.
Un total de 16 persones amb malalties reumàtiques d’arreu de Catalunya han culminat aquest cap de setmana el cim Punta Alta de Comalesbienes de 3.014 metres situat a la Vall de Boí, al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Ho han fet després de set mesos de preparació física i emocional amb l’objectiu de visibilitzar les malalties reumàtiques i demostrar que l’esport, la comunitat i l’exposició a la natura poden contribuir de manera significativa a millorar la qualitat de vida.
L’ascensió ha estat liderada per l’alpinista i comunicadora Araceli Segarra, la primera dona de l’Estat espanyol que va coronar l’Everest ara fa 30 anys. Com a directora tècnica del projecte, Segarra ha acompanyat durant tot aquest procés persones afectades per patologies com l’artritis, l’espondiloartritis, el lupus, la fibromiàlgia o l’osteoporosi; que afecten a 1 de cada 4 persones a l’Estat espanyol.
Els participants, d’entre 27 i 72 anys, no tenien experiència prèvia en alta muntanya. Malgrat això, gràcies a un programa d’entrenament adaptat, al seguiment mèdic i al suport del grup, han aconseguit completar un repte que, fa només uns mesos, molts consideraven impossible.
Però no ho han fet sols, reumatòlegs i infermeres de diferents hospitals de Catalunya han participat en tot el procés i han ascendit el cim de la mà amb els seus pacients.
La importància de l’activitat física en les malalties reumàtiques
Durant set mesos, els participants han seguit un programa de preparació física i emocional adaptat a les necessitats de cada pacient. Reumatòlegs, infermeria especialitzada en reumatologia, nutricionistes i entrenadors personals han treballat de la mà amb els participants, fent-ne un seguiment individualitzat i acompanyant-los durant tot el procés.
L’objectiu ha estat preparar persones que conviuen diàriament amb dolor, fatiga i altres limitacions incapacitants derivades de les malalties reumàtiques per afrontar un repte d’alta muntanya amb les màximes garanties. Per aconseguir-ho, han treballat aspectes com la força muscular, la resistència física, la mobilitat articular i la confiança en les pròpies capacitats, a través d’exercicis adaptats a cada patologia i diferents sortides de muntanya permetent guanyar seguretat i autonomia en entorns d’alta muntanya. Algunes de les sortides es van desenvolupar sota condicions meteorològiques adverses, una circumstància que, segons Araceli Segarra, també va acabar esdevenint un aprenentatge valuós perquè els participants s’acostumessin a adaptar-se a situacions menys confortables, tal com passa a la muntanya.
Però la preparació no s’ha limitat a l’àmbit físic. La cohesió del grup ha estat una de les claus de l’èxit del projecte. Durant aquests mesos, els participants han construït una xarxa de confiança i suport mutu que els ha ajudat a superar dubtes, pors i moments difícils. “Quan una persona se sent acompanyada, també es veu capaç d’arribar més lluny”.
Més enllà de la preparació esportiva, Reuma3000 és un projecte que uneix salut, superació personal i visibilitat social. La iniciativa ha volgut demostrar que, amb l’acompanyament adequat, una malaltia reumàtica no ha de ser un obstacle per mantenir una vida activa, recuperar força i benestar, i tornar a plantejar-se reptes que, després de rebre el diagnòstic, sovint semblaven impossibles.
Professionals i pacients compartint el camí
Un dels trets diferencials de Reuma3000 és la implicació directa dels professionals sanitaris, que no només han supervisat el procés, sinó que també han participat en l’ascensió final al costat dels pacients. Reumatòlegs i infermeria reumatològica de diferents hospitals de Catalunya han compartit el repte amb els participants i fet cim de la mà, reforçant el vincle entre professionals i pacients.
Segons l’equip mèdic, molts participants han superat durant aquests mesos barreres més mentals que físiques, guanyant autonomia, confiança i qualitat de vida. “El projecte també ha volgut trencar una percepció habitual després del diagnòstic d’una malaltia reumàtica: la idea que cal renunciar a l’activitat física o als reptes personals. L’experiència de Reuma3000 demostra que, amb l’acompanyament adequat, és possible recuperar energia, força, confiança i qualitat de vida, i tornar a plantejar-se objectius que sovint semblaven fora de l’abast.”
A més, el projecte ha estat monitoritzat clínicament durant tot el procés i els primers resultats apunten a millores significatives en diferents indicadors de salut i benestar. En alguns casos, fins i tot, s’ha observat una reducció de la medicació dels pacients.
Participants amb diferents patologies d’arreu de Catalunya
A part de la implicació de professionals de 12 centres sanitaris de Catalunya: l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, l’Hospital Universitari MútuaTerrassa, el Complex Hospitalari Universitari Moisès Broggi, la Fundació Althaia de Manresa, l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, l’Hospital Sant Joan de Déu de Sant Boi, l’Hospital de Figueres, l’Hospital Universitari Doctor Josep Trueta de Girona, l’Hospital de Palamós, l’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Hospital de Mollet i el Consorci Hospitalari de Vic, el projecte ha comptat amb la participació de persones d’arreu del territori català i amb diferents patologies reumàtiques i autoimmunes: en Marcos (27 anys), d’Esplugues de Llobregat; la Michelle (37 anys) i en Francisco (72 anys), de Terrassa; en Manuel (49 anys), de Figueres; l’Ester (56 anys), de Palamós; la Míriam (40 anys), de Navarcles; en Juan Miguel (57 anys), del Prat de Llobregat; en Robert (56 anys), de Santpedor; la Imma (65 anys), de Sant Quirze del Vallès; la Sara (31 anys), de Barcelona; la Txell (57 anys), de Sant Adrià de Besòs; la Maite (48 anys), de Sant Vicenç dels Horts; en Jordi (59 anys), de Sant Cugat del Vallès; en Ramon Roch (62 anys), de Cornellà de Llobregat; i la Imma Tejero (56 anys) i la Júlia (49 anys), de Vic.
Un projecte de salut, visibilització i comunitat
“Coronar el cim ha estat emocionant, però el més important ha passat molt abans d’arribar-hi: en cada entrenament, en cada petit progrés i en cada moment en què algú ha descobert que era molt més capaç del que imaginava”, afirma Segarra, directora tècnica. “Aquest projecte ens ha ensenyat que la muntanya no cura, però transforma. I aquesta transformació —física, emocional i humana— és la gran victòria de Reuma3000”, resumeix.
Més enllà de l’assoliment esportiu, Reuma3000 ha contribuït a donar visibilitat a unes patologies que afecten aproximadament una de cada quatre persones a l’Estat espanyol i que constitueixen una de les principals causes de dolor crònic i discapacitat.
La Societat Catalana de Reumatologia i Reu+ valoren molt positivament l’impacte de la iniciativa i treballen perquè el projecte tingui continuïtat en futures edicions, consolidant-se com una proposta innovadora que integra salut, activitat física, natura i comunitat.
El projecte ha comptat amb el suport de diversos patrocinadors, entre els quals destaca UCB Iberia. “Estem molt orgullosos del progrés que han fet tots els pacients i d’estar a prop de la comunitat científica”, han expressat. També te col·laboració d’Esaote, Cumsa, GP Pharm, Alfasigma, Noel, PETZL, Buff i Editorial Alpina.
